Blogissa esitellään näyttelyitä ja kirjoitetaan muutenkin taiteesta koko kentän laajuudelta: mukana ovat sekä nykytaide, maalaustaide, kuvanveisto että arkkitehtuuri.

sunnuntai 26. marraskuuta 2017

Kehon kuva Wäinö Aaltosen museossa Turussa

Artor Jesus Inkerö: Justin. Banderolli, 2016. Kuva: TJ
Tämän näyttelyn ulkomainokset ovat ainakin olleet huomiota herättäviä, katseenvangitsijoita etenkin naiskatsojille. Kyseessä on kuva, joka on esillä banderollissa museon sisäänkäynnin yläpuolella sekä mainostauluissa kaupungilla, muttei enää itse sisätiloissa. Se on Artor Jesus Inkerön teos Justin (2016). Itse asiassa Justin on taiteilijan omakuva. Hän kategorisoi itsensä ˮmuunsukupuoliseksiˮ ja hänen taiteellinen projektinsa on kokeilla itsensä muuttamista (fyysisesti) vastaamaan stereotyyppistä miesihannetta juuri sellaista machoa, jollaiseksi yhteiskunta, tai ainakin media, luokittelee miehen. Niin juuri, tällaista miesihannetta media tarjoilee. Oletteko kiinnittäneet huomiota mainosradioiden mies- ja naisjuontajiin, kuinka stereotyyppisiä radioääniä he ovatkaan? Naiset kikattavat miesten jutuille, miehillä on poikkeuksetta matala ja vahva ääni, sellainen ˮtosimiesˮ-ääni kuin 1980-luvun Tupla-mainoksessa ikään. He saavat myös puhua macholla tavalla siveettömyyksiä tai epäasiallisuuksia, eikä kukaan kuulijoista loukkaannu, vaan kaikki vain nauravat. Mainoskuvastossa miehet esitetään treenattuina ja naiset anorektikoina sekä yliseksuaalisina. Inkerön Justin samoin kuin hänen videoinstallaationsa Flexer (2016) sekä Rihanna (2015) pohtivat tätä aihetta, ja sukupuolistereotypioita ylipäänsä. 

Justin on normaalien (pitäisi laittaa sana normaali lainausmerkkeihin) eli omaksuttujen, kulttuuristen konventioiden kääntämistä päälaelleen. On aivan tavallista, että esimerkiksi joku vaatekauppaketju mainostaa suurissa mainostauluissa naisten rantamuotia bikinimallein. Harvemmin jos koskaan, olemme tottuneet näkemään miehen pelkissä kalsareissa poseeraavan tällaisissa mainostauluissa. Inkerön teoksessa housuissa pullottava sukuelin hyppää väkisin silmään. Mainos tuntuu epäsovinnaiselta, hätkähdyttää, on mielestämme epäsiveellinen. Mutta niitä bikinimalleja emme osaa pitää siveettöminä enää. Muutama vuosikymmen sitten nekin olisivat synnyttäneet kohun. ˮMuunsukupuoliseksiˮ tunnustautuva Inkerö on asettanut itsensä perinteisten sukupuoliroolien yläpuolelle, ikään kuin tarkkailijaksi ja siitä asemasta käsin pystyy käsittelemään kulttuurisia sukupuolirooleja neutraalisti (haluan kyllä laittaa tuon neutraali-sanankin lainausmerkkeihin tässä yhteydessä).

Rihanna-teoksessa Inkerö matkii poptähden eleitä lavalla. Ne ovat jollakin tavalla heikkoutta osoittavia ja nöyristeleviä. Mutta miksi? Yrittääkö tämä teos osoittaa jotakin kaikille naisille kuuluvaa stereotyyppistä elehdintää? Liittyykö naiseuteen kenties heikkous ja nöyristely? Kenties kyseisen laulajattaren esiintyminen on juuri sellaista, mutta ei kai sitä yleistää voi kuitenkaan? Miten esimerkiksi Cher suhteutuu tähän malliin? Vai olenko kenties niin pahasti pudonnut/pudottautunut nykyaikaisen kevyen musiikin kärryiltä, että en pysty vetämään johtopäätöksiä Inkerön Rihanna-teoksesta? Tai sitten en ymmärrä teosta alkuunkaan.

Flexer-teoksessa taiteilija rakentaa ulkoista macho-imagoaan punttisalilla. Painonnostopunttien kuvaustapa, talkkijauhon hierominen käsiin ja museotila museon tuoksuineen tuo minulle mielikuvan jostain ˮpyhästäˮ, ikuisesta, jopa hengellisestä. Painonnoston konkreettisuus ja arkipäiväisyys, karuus ˮpyhittyyˮ museossa. Tietynlainen pyhättö museo onkin. Ajatellaan esimerkiksi British Museumia. Museeon noustaan sisään muutama porras joonilaisten pylväiden kannattelemaan portiikkiin (pylväshalliin). Museon oven avattuaan vierailija on astunut taiteelle tai historialle varattuun maailmaan ja arkipäivä ja ympäristö jäävät väistämättä taakse. Tällä tavoin virittäydytään museoelämykseen. Samanlaiseen efektiin pyrkii kenties WAM. Flexer-teoksen kohdalla se ainakin toimii.

Iiu Susiraja nostaa teoksessaan One size fits all (2010, sarja mustavalkoisia valokuvia) esiin kehon norminmukaisuuden. Teos kritisoi normikehon rajaamista tiettyjen mittojen ja muotojen mukaiseksi etenkin vaateteollisuudessa. Onhan monille naisille tuttua se, että tietyistä vaatekaupoista ei löydä mitään, mikä mahtuisi päälle. On vain pieniä kokoja, aivan kuin vaatteet tehtäisiin vain solakkavartaloisille teini-ikäisille. Susiraja valokuvasarjassaan pukee jalkaansa sukkahousut, jotka yleensä ovat yhden koon: yksi koko sopii kaikille. Joka Susirajan töitä on nähnyt, ymmärtää, mistä on kysymys. Joka ei häntä vielä tunne, kannattaa tutustua.
Aurora Reinhard: Miksi olen taidemallina (omakuva),
sarjasta Teaser
. Kromogeeninen värivedos, 2006. Kuva: TJ

Aurora Reinhardin Miksi olen taidemallina (omakuva) sarjasta Teaser (2006) on valokuva (kromogeeninen värivedos), joka esittää taiteilijaa itseään pukeutuneena mahdollisesti sukkahousuista ommeltuun ihonväriseen vartalonmyötäiseen asuun, jossa nännien kohdalla on punaiset täplät ja alapäähän on kiinnitetty mustaa karvoitusta häpyä osoittamaan. Tämän asun alla taiteilija on alasti. Päässään hänellä näyttäisi olevan musta peruukki ja kasvoilla vahva meikki. Luulen hänen tällä työllään ottavan kantaa katseen kohteena olemiseen, kuten koko Teaser-sarjallaan. Feministinen taiteentutkimus käyttää termiä male gaze, miehinen katse. Tämän katseen kohteena on tai oletetaan yleensä olevan naisen. Kyse on vallankäytöstä: hänellä joka katsoo, on valtaa. Katseen kohde altistuu katseelle. Mies katselee naista, käyttää katseellaan hyväksi. Se on osa kulttuuriamme. Reinhard asettuu itse malliksi, katseltavaksi. Yleensähän taiteilija on myös katsoja, se ensimmäinen. Mutta tavalliseen katsojaan verrattuna taiteilijalla on paljon valtaa. Hän voi valita, miten esittää katsottavan, ja mitä hänestä esittää. Katsottavan olemus ja keho ikään kuin uudelleensyntyy taiteilijan käsissä. Historiallisesti tämä taiteilija on aina ollut mies ja malli nainen.

Reija Meriläinen: Crush. Videoteos, 2016. Kuva: TJ
Reija Meriläisen videoteoksessa Crush (2016) silikonista tehdyt sormet puristetaan hydraulisella puristimella tuusan nuuskaksi. Tämä teos ikävä kyllä jätti minut tällä kertaa hämmennyksiin. En saa siitä mitään tolkkua. Ehkä sitä ei ole tarkoitus ymmärtääkään. Taidetta taiteen vuoksi? Saman taiteilijan En garde (2015) käsittää veistossalin korkealle seinälle heijastetun suuren animaatiohahmon (tuomari), joka huutaa ˮen gardeˮ ja sitten seuraa ottelua silmillään. Toiselle seinälle on heijastettu kuva kahdesta miekkailijasta. Salissa on myös kolme muovipussia, joissa on sisällä valkoista ainetta ja joihin on isketty puukko pystyyn. Näyttelytekstien mukaan veitset muovipusseissa ovat peräisin videon tekohetkeltä. Tuomarin kerrotaan olevan interaktiivinen ja reagoivan katsojaan tehden tämän osalliseksi teoksesta. Teoksen idea lienee kehon ja digitaalisuuden yhteennivoutumisessa: digitaalinen teos reagoi fyysiseen kehoon, samalla installaation kehot ovat digitaalisia. Syntyy vuoropuhelu digitaalisen ja fyysisen kehon välillä.
Reija Meriläinen: En garde (tuomari), 2015.
Reaktiivinen 3D-animaatio. Kuva: TJ

Alasalissa on vielä esillä mm. Wäinö Aaltosen rintakuvia oman aikansa kehon esittämistapojen edustajina. Periaatteessa näyttelyn teemaan kuuluu myös Aaltosen kipsinen Suomen neito vuosilta 1928-1929, joka majesteettisena ottaa vierailijat vastaan. Sen vieressä on vitriinissä hieno Kultalilja 1920-luvulta. Modernia klassismia kuvanveistossa edustavina ne kertovat katsojalle, miten lähes sata vuotta sitten kehoa on kuvattu. Mielestäni pelkkää Kultaliljaakin kannattaa käydä katsomassa. Siitä lystistä ei tarvitse edes maksaa mitään, koska teos on museon aulassa kahvilan vieressä.
Wäinö Aaltonen: Kultalilja. Kullattua tammea, 1920-luku. Kuva: TJ

Mietin näyttelyn nähtyäni, mikä sen tarkoitus oikeastaan oli. Miksi Kehon kuva? Osin museo varmaankin halusi vastata aikamme polttavaan puheenaiheeseen sukupuolesta. Inkerön teokset pohtivat kulttuurista sukupuolta ja siksi ne olivatkin mielestäni näyttelyn kiinnostavimmat. Teokset, joissa käsiteltiin katseen kohteena olemista ja miehistä katsetta ja valtaa tuntuvat jollakin tavalla ahdistavilta ja jo hieman kuluneilta, sillä teema on ollut seksikäs taiteessa jo pitkään. Tämän näyttelyn oli ehkä tarkoituskin herättää tunteita. Ja kylmänä ei tästä näyttelystä sen kunnolla katsottuaan voi lähteä, sillä kysymys on sukupuolesta. Juuri niin. Kulttuurisen sukupuolen omaksumisesta. Nainen versus mies. Ja kulttuurinen sukupuoli versus biologinen sukupuoli. Verkossa selattavissa oleva näyttelyluettelo keskittyy tosin kehoa ja sukupuolta enemmän esittelemään nykytaiteen museota instituutiona ja siinä suoritettavia rituaaleja. Lisäksi puhutaan museotilan kehollisesta kokemisesta. Ajatus on, että museo instituutiona rajoittaa kehojen liikettä tilassa. Se ohjaa niiden kulkua, estää pääsyn jonnekin, tarjoaa tietyt teokset nähtäviksi. Mutta museo myös määrittelee, mikä pääsee sisään ja mikä jää ulkopuolelle. Se on osa museoinstituution valtaa. Kaikki teokset eivät kelpaa näyttelyyn. Kuka päättää, mitkä valitaan? Tähän näyttelyyn on tietoisesti valittu juuri nämä taiteilijat ja työt. Erityisesti Inkerön valinta on näyttelyn idean kannalta tärkeä, sillä hänhän sanoo edustavansa uutta sukupuolta. Kulttuurisen sukupuolen kriittinen tarkastelu nousee nimenomaan Inkerön töiden kautta esiin. Keho ei ole niin yksinkertainen asia kuin millaiseksi sen yleensä miellämme. Pysyäkseen ˮkatu-uskottavanaˮ museokin joutuu muuttumaan yhteiskunnan mukana. Juuri siksi kenties Inkerön teokset on sijoitettu vierailijan reitillä ensimmäiseksi, mikäli kävijä seuraa kirjoittamatonta mutta vallitsevaa vaellusrituaalia eli aloittaa kierroksensa kääntymällä heti oikealle ja palaten sitten vasemman kautta takaisin lähtöpisteeseen. Omalla tavallaan museo osallistuu näin rajojen rikkomiseen. Se on mukana vääjäämättömässä ja yhteiskunnan ˮkehoonˮ sisäsyntyisesti kuuluvassa projektissa, jossa ˮnormaaliˮ määritellään uudelleen. Näin se tekee erityisesti mainostamalla Kehon kuva-näyttelyä Inkerön teoksella Justin. Siinä museo käyttää valtaa ja seuraa aikaansa. Näyttelyn teema Kehon kuva on monisyisempi kokonaisuus kuin miltä aluksi näyttää.

Kehon kuva- näyttely on esillä Wäinö Aaltosen taidemuseossa Turussa 14.1.2018 asti.


Näyttelyluettelo verkossa: https://issuu.com/kulttuuriaturussa/docs/kehonkuva_vihko_suomi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti